Baal

image

Filmin Künyesi:

BAAL | BAAL | Yönetmen:  Volker Schlöndorff / Oyuncular: Rainer Werner Fassbinder (Baal), Sigi Graue (Ekart), Margarethe Von Trotta (Sophie), Günther Neutze (Mech), Miriam Spoerri (Emilie Mech), Wilhelm Grasshoff, Hanna Schygulla (Luise) / Almanya / 1969 / Siyah-Beyaz / 85´

Sinopsis:

Baal, Bertolt Brecht’in 1918 yılında henüz yirmi yaşındayken, Hanns Johst’un şair Grabbe’yi anlattığı oyuna tepki olarak yazdığı ilk oyununun bir uyarlamasıdır. Hem anarşist şair Baal’i hem de kendisini canlandıran Rainer Werner Fassbinder, ormandan otoyola dolanıp, içki, sigara ve kadın erkek her tür sefahatin peşinden koşar. Ama zekâsı ve cinsel ahlakı ona yalnızca ölümü getiriyor. Filmin 7 Ocak 1970’teki ilk gösteriminden sonra izleyiciler Fassbinder’in “asılmasını ya da kaynar yağa atılmasını” istemiş, Brecht’in eşi ise filmin bir kez daha gösterilmesini yasaklamıştı. Baal kırk yıl sonra bir kez daha izleyicisiyle buluşuyor.

Artılar

  • Baal rolünde Rainer Werner Fassbinder başta olmak üzere tüm oyunculuklar oldukça başarılıydı.
  • Baal’ın şiirleri ve filmde eşlik eden müzik güzeldi.

Eksiler

  • Baal’ın yanında başlarda sıkça gördüğümüz Johan’ın birden filmden çıkıp sonlara doğru yeniden girmesi fikrini çok başarılı bulmadım.

Keşif

  • Filmin 24 bölüme ayrılmasını günün 24 saati olarak yorumladım.
  • Filmde geçen şuna benzer bir replik oldukça hoşuma gitti: “Bir hikaye anlatıldığında eğer anlaşılmışsa o aslında bir hikaye değildir.”
  • Baal için kadınlar ve ağaçlar oldukça önemli. Belki de ikisi de onun için aynı şeyler: “titreyen bedenler”.
  • Sophie rolünü canlandıran Margarethe Von Trotta bu filmde bana sima ve özellikle gözlerdeki ifade anlamında efsanevi “Bizimkiler” (Yönetmen: Yalçın Yelence, Senaryo: Umur Bugay) dizisindeki “Tezgahtar Dilek | Halis’in Yavuklusu” karakterini canlandıran Binnur Şerbetçioğlu’nu çağrıştırdı. Yine Bizimkiler dizine olan öykünmeden devam edecek olursak “Dummkopf Halis” (Ali Uyandıran) karakterinin kadınlara olan aşırı düşkünlüğü de Baal ile paralel.
  • Film yer yer bana Catherine Breillat’ın “Cehennemin Anatomisi” filminin maskülen versiyonunu çağrıştırdı.

Öylesine

  • “Titreyen Hanımların Gündüz Düşleri”
  • “Tatava yapma. Baal Geç”
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s